Οι υδατάνθρακες και όχι τα κορεσμένα λιπαρά, μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιακής νόσου

carbs, fat, diet, cardiovascularΜελέτη που δημοσιεύεται στο PLOS ONE  δείχνει ότι ο διπλασιασμός ή ακόμη και ο τριπλασιασμός (σχεδόν) του κορεσμένου λίπους στη διατροφή δεν μπορεί να ανεβάσει τα συνολικά επίπεδα των κορεσμένων λιπαρών στο αίμα. Ωστόσο, η αύξηση των επιπέδων των υδατανθράκων στη διατροφή κατά τη διάρκεια της μελέτης προώθησε μια σταθερή αύξηση στο αίμα ενός λιπαρού οξέος συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για διαβήτη και καρδιακή νόσο.Στη μελέτη, 16 ενήλικες συμμετέχοντες  κατανάλωσαν έξι δίαιτες των τριών εβδομάδων όπου αυξάνονταν σταδιακά οι υδατάνθρακες ενώ ταυτόχρονα μειωνόταν το συνολικό λίπος και το κορεσμένο λίπος, διατηρώντας τις θερμίδες και την πρωτεΐνη ίδιες. Όλοι οι συμμετέχοντες είχαν μεταβολικό σύνδρομο, που ορίζεται ως η παρουσία τουλάχιστον τριών από πέντε παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιακή νόσο και διαβήτη (περίσσεια λίπους στην κοιλιά, αυξημένη πίεση του αίματος, χαμηλή “καλή” χοληστερόλη, αντίσταση στην ινσουλίνη ή δυσανεξία στη γλυκόζη, και υψηλά τριγλυκερίδια).

Αφού κατανάλωναν μία βασική δίαιτα με μειωμένους υδατάνθρακες για τρεις εβδομάδες, οι συμμετέχοντες άρχισαν να καταναλώνουν ακριβώς τις ίδιες δίαιτες, που άλλαζαν κάθε τρεις εβδομάδες, για 18 εβδομάδες. Οι δίαιτες ξεκίνησαν με 47 γρ υδατανθράκων και 84 g κορεσμένων λιπαρών κάθε μέρα, και τελείωσαν με 346 υδατάνθρακες g και 32 g την ημέρα του κορεσμένου λίπους κάθε μέρα. Τα γεύματα κάθε ημέρας ήταν έως και 2.500 θερμίδες και περιελάμβαναν περίπου 130 g πρωτεΐνης. Το υψηλότερο επίπεδο σε υδατάνθρακες αντιπροσώπευαν το 55% των ημερήσιων θερμίδων, που σχεδόν ταιριάζει το εκτιμώμενο ημερήσιο ποσοστό της ενέργειας που παρέχεται από υδατάνθρακες στην αμερικανική διατροφή.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα κορεσμένου λίπους στο αίμα δεν αυξήθηκαν, αλλά μειώθηκαν στους περισσότερους ανθρώπους, παρά το γεγονός ότι αυξήθηκαν στη διατροφή, όταν οι υδατάνθρακες ήταν μειωμένοι. Σε σύγκριση με την αρχική τιμή, υπήρξαν σημαντικές βελτιώσεις στη γλυκόζη του αίματος, της ινσουλίνης και της αρτηριακής πίεσης, που ήταν παρόμοιες σε όλη δίαιτες. Το παλμιτελαϊκό οξύ, ένα λιπαρό οξύ που συνδέεται με ανθυγιεινό μεταβολισμό των υδατανθράκων και μπορεί να προωθήσει την ασθένεια, κατέβηκε με χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων και σταδιακά αυξανόταν όταν οι υδατάνθρακες επανεισαχθήκαν στη διατροφή.

«Είναι ασυνήθιστο για ένα δείκτη για να παρακολουθείτε τόσο στενά με την πρόσληψη υδατανθράκων,  καθιστώντας αυτό το κλινικό εύρημα μοναδικό και πολύ σημαντικό. Όπως αυξάνεται τους υδατάνθρακες, αυτός ο δείκτης αυξάνεται αναμενόμενα, »είπε ο Jeff Βόλεκ, Καθηγητής Ανθρωπίνων Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

Όταν ο δείκτη αυξάνεται, είπε, είναι μια ένδειξη ότι ένα αυξανόμενο ποσοστό των υδατανθράκων μετατρέπονται σε λίπος αντί να καίγεται ως καύσιμο. Μείωση των υδατάνθρακες και προσθήκη λίπους στη διατροφή, με ένα καλά διατυπωμένο τρόπο, μπορεί από την άλλη πλευρά να εξασφαλίζει ότι το σώμα θα κάψει αμέσως το κορεσμένο λίπος ως καύσιμο οπότε δεν θα αποθηκευτεί. Η μελέτη δεν ασχολείται με το τι συμβαίνει σε παλμιτικό οξύ επίπεδα όταν η διατροφή εμπεριέχει αυξημένους υδατάνθρακες σε συνδυασμό με αυξημένα κορεσμένα λιπαρά.

Ο Βόλεκ βλέπει το παλμιτικό οξύ ως πιθανό βιοδείκτη για να επισημαίνεται όταν το σώμα μετατρέπει τους υδατάνθρακες σε λίπος, ένα πρώιμο γεγονός  του οποίο συμβάλλει σε αυτό που ο ίδιος αποκαλεί «μεταβολικό χάος.”

«Δεν υπάρχει μαγικό επίπεδο υδατανθράκων, ούτε ιδανική προσέγγιση για το πώς η διατροφή λειτουργεί για όλους», είπε. «Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την εξατομικευμένη διατροφή και χρησιμοποιώντας ένα δυναμικά μεταβαλλόμενο βιοδείκτη θα μπορούσαμε να παράσχουμε κάποια ένδειξη ως προς το πώς ο οργανισμός επεξεργάζεται τους.”

Διαβάστε εδω την πρωτότυπη έρευνα

Κοινοποιήστε το άρθρο